Kinesiska bilar - snart hos en bilhandlare nära dig...
Vi läser en hel del om hur Kinas globala inflytande ökar, både ekonomiskt och politiskt. Men frågan är: hur kommer vi i Sverige egentligen att påverkas på, säg, fem års sikt?
För mig som är bilintresserad ligger det nära till hands att använda den branschen som case. Genom att titta på hur bilindustrin har utvecklats sedan 1970-talet kan vi få en känsla för vad vi kan vänta oss av Kina både inom bilbranschen och inom flera andra branscher.
Under 1970-talet kom de japanska bilarna på allvar till Sverige. Då var de billiga, fula och av relativt låg kvalitet, men allteftersom höjdes kvaliteten, designen förbättrades och "europeiserades" - och priset höjdes i takt med detta, men fortsatte att vara konkurrenskraftigt. Idag är det ingen som skrattar åt tillverkare som Toyota, Mazda och Honda längre.
I nästa "våg" var det dags för de koreanska bilarna - framför allt Hyundai och systerföretaget Kia samt Daewoo, som nu säljs under varumärket Chevrolet (vilket i sig är lite av en milstolpe för den amerikanska bilindustrin...). De första koreanska bilarna var billiga, fula och av rätt låg kvalitet, framför allt säkerhetsmässigt.
Men mönstret känns igen - idag är de koreanska modeller som lanseras i de flesta fall fullt jämförbara med europeiska bilar. Ett färskt exempel är Kias Golfklassutmanare Cee'd (provkör). Ganska talande för den koreanska kvalitetshöjningen - och självförtroendet - är att modellen blir först med sju års fabriksgaranti (fem års nybilsgaranti för hela bilen och ytterligare två för motor och växellåda, eller 15 000 mil).
Nästa våg av nya bilmärken kommer förmodligen från Kina. Enligt en uppgift har Kina runt 180 olika inhemska bilmärken. Endast en bråkdel av dessa lär någonsin exporteras i någon större skala, men denna bråkdel av märken kommer antagligen att genomgå samma utveckling som de japanska och koreanska bilarna har gjort - och kvalitetshöjningen kommer att gå minst lika snabbt.
Så håll utkik efter märken som Zhonghua, Chery och Geely!
Läs mer om hur Kina kommer att påverka oss i Doceres krönika.
Henrik Sköld
För mig som är bilintresserad ligger det nära till hands att använda den branschen som case. Genom att titta på hur bilindustrin har utvecklats sedan 1970-talet kan vi få en känsla för vad vi kan vänta oss av Kina både inom bilbranschen och inom flera andra branscher.
Under 1970-talet kom de japanska bilarna på allvar till Sverige. Då var de billiga, fula och av relativt låg kvalitet, men allteftersom höjdes kvaliteten, designen förbättrades och "europeiserades" - och priset höjdes i takt med detta, men fortsatte att vara konkurrenskraftigt. Idag är det ingen som skrattar åt tillverkare som Toyota, Mazda och Honda längre.
I nästa "våg" var det dags för de koreanska bilarna - framför allt Hyundai och systerföretaget Kia samt Daewoo, som nu säljs under varumärket Chevrolet (vilket i sig är lite av en milstolpe för den amerikanska bilindustrin...). De första koreanska bilarna var billiga, fula och av rätt låg kvalitet, framför allt säkerhetsmässigt.
Men mönstret känns igen - idag är de koreanska modeller som lanseras i de flesta fall fullt jämförbara med europeiska bilar. Ett färskt exempel är Kias Golfklassutmanare Cee'd (provkör). Ganska talande för den koreanska kvalitetshöjningen - och självförtroendet - är att modellen blir först med sju års fabriksgaranti (fem års nybilsgaranti för hela bilen och ytterligare två för motor och växellåda, eller 15 000 mil).
Nästa våg av nya bilmärken kommer förmodligen från Kina. Enligt en uppgift har Kina runt 180 olika inhemska bilmärken. Endast en bråkdel av dessa lär någonsin exporteras i någon större skala, men denna bråkdel av märken kommer antagligen att genomgå samma utveckling som de japanska och koreanska bilarna har gjort - och kvalitetshöjningen kommer att gå minst lika snabbt.
Så håll utkik efter märken som Zhonghua, Chery och Geely!
Läs mer om hur Kina kommer att påverka oss i Doceres krönika.
Henrik Sköld
<< Startsida