Ytterligare ett lyckat exempel på guerillamarknadsföring via YouTube...
Nu börjar också storföretagen upptäcka möjligheten av "gratis"- marknadsföring via sajter där användarna själva står för innehållet. Senaste exemplet är Kodak som påstås ha "läckt" den här videon, som ursprungligen togs fram för ett internt "Biz meeting," till YouTube.
Videon är ett elegant, självkritiskt och humoristiskt sätt att erkänna att Kodak missat mycket av den digitala fotorevolutionen. Den sänder samtidigt ett tydligt budskap om att Kodak insett misstaget, har lärt sig och nu kommer igen med full kraft. En pudel med både knorr och glimten i ögat, om man så vill.
Jag är övertygad om att vi kommer att få se många fler exempel på företag som framgångsrikt använder sig av bloggar, communities och uppladdningssiter för att tränga igenom mediabruset. Men vi kommer säkert också att se åtskilliga företag som misslyckas för att de inte förstår skillnaderna mellan de nya medierna och traditionell (köpt) reklam. Något givet framgångsrecept finns väl inte än, men en bra början är att våga vara öppen, ärlig och personlig samtidigt som man bjuder på humor, självironi och verkliga nyheter.
Leif Jansson
Videon är ett elegant, självkritiskt och humoristiskt sätt att erkänna att Kodak missat mycket av den digitala fotorevolutionen. Den sänder samtidigt ett tydligt budskap om att Kodak insett misstaget, har lärt sig och nu kommer igen med full kraft. En pudel med både knorr och glimten i ögat, om man så vill.
Jag är övertygad om att vi kommer att få se många fler exempel på företag som framgångsrikt använder sig av bloggar, communities och uppladdningssiter för att tränga igenom mediabruset. Men vi kommer säkert också att se åtskilliga företag som misslyckas för att de inte förstår skillnaderna mellan de nya medierna och traditionell (köpt) reklam. Något givet framgångsrecept finns väl inte än, men en bra början är att våga vara öppen, ärlig och personlig samtidigt som man bjuder på humor, självironi och verkliga nyheter.
Leif Jansson
<< Startsida