{$left_container}

8 januari 2007

Två exempel till på "word-of-mouse"

Kodak är inte det enda företaget som drabbats hårt av skiftet från analog till digital fototeknik - och som använt sig av nya kanaler för att bygga starkare relationer med kunderna...

På bara ett år har kameratillverkaren Pentax gått från en dödsspiral av minskade marknadsandelar och ökade utvecklingskostnader till succé. Istället för att fortsätta att försöken att spara sig ur krisen valde man en vinna eller försvinna-strategi där ekonomerna fick rött kort medan teknikerna och marknadsförarna fick fritt spelrum...

Eftersom Pentax inte hade möjlighet/råd att nå ut via traditionella marknadsföringskanaler valde man istället att arbeta kreativt med guerilla marketing och word-of-mouth via internet, s k "word of mouse".

På olika fotocommunities läcktes information om de kommande modellerna ut och skapade förväntningar. Markandschefen i USA, Ned Bunell, använde sin blog för att bygga en personlig relation till kunder och prospects. Man lade också upp filmer på YouTube med kameran i sin rätta miljö. Och deltog själva aktivt i diskussioner på olika fotocommunities som dpreview.com. Eftersom kamerorna hade en rad tekniska innovationer och en aggressiv prissättning, växte "surret" snabbt till sådan styrka att de första månadernas produktion inte ens räckte för att fylla förbeställningarna.

Vi har också exemplet med dansk/svenska Arla. Hösten 2005 började Arla Foods dåvarande presschef Louis Illum Honoré blogga på Arlas hemsida (han är numera kommunikationsdirektör på Falck).

Det intressanta var att han gavs stor frihet uttrycka sina egna tankar (och var tydlig med att de åsikter han uttryckte inte behövde överensstämma med Arlas). Han tilläts vara personlig och läsarna fick möjlighet att lägga in kommentarer - också sådana som vara kritiska mot Arla i allmänhet eller presschefen i synnerhet.

När krisen med Muhammedteckningarna bröt ut och Arla bojkottades i mellanöstern, blev bloggen hett stoff. Den blev också ett kraftfullt krishanteringsverktyg för att bygga sympati, förmedla hur det kändes att sitta mitt i korselden, rätta felaktiga historier och sist men inte minst ge Arla ett ansikte. Också här skapades en positiv cirkel, där media började skriva om bloggen och presschefens slit med att hantera krisen, snarare än om krisen som sådan.

(Bilden är för övrigt från FunPic)

Leif Jansson