{$left_container}

27 maj 2011

Social shopping - nu shoppar vi ännu mer tillsammans!

Någon som kommer ihåg Lets buy it? Tjänsten som vid millennieskiftet ville få oss att gå samman för att bland annat köpa julgranar billigt. Som så mycket annat i Internets begynnelse var idéerna kreativare än vad tekniken mäktade med. Tjänsten som lades ner 2001 hade troligtvis gjort stor succé nu 10 år senare. I alla fall om ska döma av framgångarna för amerikanska Groupon och nu senast Facebook Deals. I Sverige har Eniro bestämt sig för att hänga på trenden och har lanserat sin egen version, Eniro Deals. Kundmakt och sociala medier har hittills i stor utsträckning handlat om möjligheten att påverka och antingen höja eller sänka enskilda varumärken. 2011 ser vi istället att kundmakten även börjar påverka priset på varor och tjänster. Och kanske möjligheten att kunna få tillgång till varor/tjänster som man annars inte hade kunnat använda. Ett av de mera kreativa är Social Flights, http://www.socialflights.com/. Där grupper av resenärer kan gå samman och hyra privatjet för sina resor. En win-win situation där kunden kan få tillgång till nya tjänster medan säljaren kan utnyttja oanvänd kapacitet. Här finns stor potential för biljettförsäljning av alla typer. I kombination med positioneringstjänsterna i mobilen kan man tänka sig kreativa lösningar där en grupp människor som befinner sig/checkar in på en viss plats får tillgång till högst temporära erbjudanden. ”Bara idag” blir framöver ”bara här och nu”! 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida