{$left_container}

26 april 2011

Allt svårare segmentera kunderna


I Doceres trendanalys för 2011 identifierade vi i Generationssmältan att det blir allt svårare att bestämma målgrupp efter de traditionella variablerna ålder, kön, inkomst etc. Speciellt gäller det de äldre som inte alls passar in på den traditionella bilden av hur vi tror att de uppför sig och vilka behov de har. Bilden av lugna seniorboende med bridgekvällar och gamla svart/vita filmer börjar helt spela ut sin roll. Istället ser vi hur äldre, i takt med att de blir friskare, efterfrågar en aktivare fritid. Lika svårt är det se vad som är typiskt för andra grupper. Det är därför intressant att ta de del av det arbete som Svensk Handel gjort där man istället har identifierat olika livsfaser. Svensk Handel har döpt de olika faserna i kundens liv efter kända låtar, med svenska underrubriker. De faser man identifierat är:
Fas 1: Start me up — Barndomen allt kortare.
Fas 2: It's my party — Nu är det jag som gäller.
Fas 3: We are family — Tid en bristvara för barnfamiljen.
Fas 4: My way — Vi unnar oss av livets goda.
Fas 5: Forever young — Smartare, skrynkligare, roligare.
Är därmed de klassiska segmenteringsmodellerna ute? Nej, inte riktigt. De kommer även framöver att vara användbara, främst på grund av att de bygger på enkla och tillgängliga data. Att däremot segmentera efter intressen och livsfaser är mera vanskligt. Inte minst eftersom det gränsar till åsiktsregistrering. Minns proteststormen när Ica lanserade riktade erbjudanden baserat på vad kunden tidigare handlat. Dock är vi övertygade om att den här typen av livsstilssegmentering kommer att bli allt vanligare inte minst på grund av att de med hjälp av t ex sociala medier blir allt enklare att skaffa denna typ (och få kunderna att dela med sig av) av information. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida