{$left_container}

18 februari 2011

Padd-invasion!

Denna vecka äger årets stora mobilmässa, Mobile World Congress, rum i Barcelona. Det stora samtalsämnet, förutom Nokias allians med Microsoft, är lanseringen av otaliga varianter/kopior av Apples iPad. Samma trend noterade vi vid Consumer Electronics Show i Las Vegas i januari. Inom mobilvärlden handlar just nu allt om dessa surfplattor, pads, tablets, tangentbordslösa datorer eller vad man nu vill kalla dem. I vår senaste trendrapport noterade vi att 2011 kommer att bli Paddans år. Redan nu kan vi se hur vi kommer att besannas och marknaden svämma över av nya modeller. Det intressanta att följa kommer dock att bli hur konsumenterna kommer att använda dem och hur det kommer att påverka mobiloperatörerna. De undersökningar som publicerats hittills angående användandet av tablets visar att användarna är mer aktiva (spenderar mer tid med att surfa, använder fler applikationer) och spenderar mer pengar på e-handel än den genomsnittlige datoranvändaren. Mycket av det här kan givetvis bero på nyhetens behag och att de som hittills köpt en tablet tillhör de sk early adopters. En amerikansk undersökning visade dock att ju längre man haft sin tablet desto mer mer använda man den. Kanske är den beroende framkallande? För mobiloperatörerna är ökningen av antalet tablets mest av godo. Ytterligare en pryl som ska kopplas upp mot mobilnätet och som kunderna är villiga att teckna nya abonnemang till. En utmaning man står inför är hur framtidens surfabonnemang ska se ut, (företrädesvis 4G). Med fallande intäkter för samtal så är det tänkt att surfning (främst mobilt) ska bli operatörernas nya kassako. Hittills har dock även priserna på detta fallit och de flesta kunder vill ha ett fast pris sk flat rate. Nu hoppas operatörerna att vi ska vara villiga att betala mer och dessutom gå med på olika typer av begränsningar om vi inte betalar (ingen ip-telefoni, lägre hastighet, begränsad datamängd). En stor utmaning för operatörerna. Även om man kan se affärslogiken i det så öppnas fältet upp för andra aktörer, (Google, Apple) som har andra intäktskällor och helst ser att accessen har så låg kostnad som möjligt så att kunderna spenderar så mycket tid som möjligt online och lägger sina pengar på musik, applikationer etc. Slaget om kundens mobila plånbok har bara börjat!  

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida