{$left_container}

16 januari 2007

Apple borde ha väntat med lanseringen av iPhone

Den 9 januari lanserade Apple till slut sin iPhone. Att komplettera Ipod med en telefonfunktion utgjorde en möjlighet som Apple mer eller mindre var tvungna att undersöka.

Iphone lanseras under Q2 i USA, under Q4 i Europa och under 2008 i Asien. Priset kommer att ligga på $499 för 4Gb och $599 för 8Gb. Mobiltelefontillverkarna lyckas hålla ned priserna mycket tack vare de stora volymer de producerar. Det spekuleras i en marknadsandel på runt 1 procent vilket kan tyckas vara för lite för att uppnå de stora tillverkarnas låga enhetskostnader. Det är trots allt billigare att köpa en iPod och en 3G-telefon separat, så frågan är hur mycket extra konsumenten är villig att betala för att få telefonfunktionaliteten i sin iPod.

Bra produktegenskaper:
-Tydlig kundgrupp från början (gamla iPod-användare)
- iPod är en s.k. smartphone, vilka utgör det snabbast växande segmentet på marknaden
- Liten och smidig, nästan samma dimensioner som en iPod och med en vikt på 135 g.
- Gränssnittet

Mindre bra produktegenskaper:
-Den största nackdelen med iPhone är att det inte är en 3G-telefon. I Sverige har bl.a. Telenor aviserat att de endast skall sälja 3G-telefoner under 2007. Och 3G är som jag ser det en förutsättning för mobilt Internet. Även om antalet hotspots för w-lan byggs ut i nabb takt.
- Iphone saknar fysiska knappar vilket försvårar SMS-skrivandet och textmeddelanden står för en betydande del av operatörernas intäkter idag.
- iPhone har endast en 2 megapixel kamera utan autofokus i jämförelse med 5-megapixel med autofokus som finns på marknaden idag.
- Telefonen saknar nedladdningsmöjligheter over-the-air (OTA) av iTunes.

Det är svårt att bedömma hur Apples egna operativsystem Mac OSx kommer att tas emot av marknaden. Min gissning är att Windows ännu ej har slagit igenom så starkt i mobilen, så även detta utgör säkert ett skäl till lanseringen från Apple.

Utmaningar
- Samarbetet med teleoperatörer och andra distributörer är viktigt att få till, särskilt i Europa där subventioner från operatörerna är en norm.
- I och med att telefonen saknar 3G riskerar Apple att göra sina köpare missnöjda och kanske förlorar dem för gott som köpare av iPhone. Särskilt då Steve Jobs slog på stora trumman och lanserade iPhone som "the breakthrough Internet communications' experience".
- Stämningen från Cisco som använder iPhone-namnet inom ip-telefoni.

Framtiden
- Om inte denna lansering blir helt fel så kommer Apple med största sannolikhet att lansera en 3G-version inom kort.
- Apple byter nu namn från Apple Computer till Apple Inc., vilket signalerar vilken stor förändring det rör sig om. Apple siktar även på att bli en stor innehållsleverantör och har redan etablerat samarbeten med Universal och Disney. - I framtiden kanske de även lanserar iSubscription? Ett Apple-abonnemang, troligtvis som en s.k. MVNO som hyr in sig i existerande operatörers nät.
- Självklart kommer iPhone att bli en succé men frågan är om inte succén hade blivit ännu större om de hade inväntat 3G.

Gustav Gorecki

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

26 januari 2007 kl. 15:28  
Blogger Docere sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

30 januari 2007 kl. 17:07  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida