17 oktober 2008

Micro celebrities - eller bli kändis för 15 personer och du är i land



Bloggprinsessor och bloggprinsar.......vi hör om dem överallt i dessa bloggtävlingstider och de är rampljuset för en mediahype. Vi har tidigare rört oss från Andy Warhols framtidsuttalande om kändisskap med 15 minuter i rampljuset till att idag vara kändis för 15 personer.

I dagarna gick Blogg Award av stapeln med VeckoRevyn som arrangör. Några av vinnarna var Kenza Zouiten, Blondinbella, Hanna Fridén, Englas Showroom, Nio till fem, Amanda Berg, She City och flera andra. Är det namn du inte hört förut? Misströsta inte.
Skillnaden mellan internet kändisar och traditionella mediakändisar är att mediakändisarnas kändisskap baseras helt på antalet artiklar och inslag vi ser om dem i tidningar, TV-shower, radioinslag och hur många som diskuterar dem vid kaffemaskinen på jobbet. Internetkändisar är mer "intima". De är kända i minst en krets om 15 personer, men några hittar den rätta knappen till stor succe och lyckas leva gott på sina bloggar och tyckanden.

En huvudfråga är hur lyckas en bloggare skapa sig en regelbunden läsarkrets. Om sanningen skall fram, den som lyckas lista ut det kommer bli rikare än Google. För det är precis vad alla marknadsförare försöker förstå. Vad som skiljer marknadsföringen mellan traditionella kändisar och internetkändisar är "word-of-mouth" som kanal. Och hemligheten är ofta en personlighet som ger av sig själv till ett innehåll och som sedan sprids och byggs på av andra som är intresserad av samma innehåll. Det är som en enda stor skvallerburk av information som hålls, rent emotionellt, i en liten insatt krets. Om traditionella medier talar en till flera så talar dessa små världsimperium från många till många. Deras inverkan konkurrerar idag mot traditionell media, och det sker i en hög, okontrollerad fart. Micro-celebrities och berömmelse för 15 personer är här, och påverkar.......Om du inte har koll på bloggare i din bransch är det dags att skaffa det nu.

Diana Uppman




Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida