Hur kan vi läsa framtiden när prognosmakarna bara verkar ha fel?
Vem kunde för bara några få år sedan tro att gamla ärevördiga finansiella institutioner som Lehman Brothers, Merrill Lynch, Freddie Mac och Fannie Mae så snabbt skulle drabbas av ekonomiska härdsmältor. Vem skulle kunna tro att olje-, råvaru- och livsmedelspriserna skulle skjuta i höjden så snabbt – bara för att nu verka falla tillbaks igen lika snabbt? Och vem kunde för bara tio år sedan tro att Kina, Indien, Ryssland, Brasilien och ett antal statskontrollerade fonder så snabbt skulle börja utmana den ”enda kvarvarande supermakten” – USA?
Mark Twain lär en gång ha sagt att det är svårt att sia, särskilt om framtiden. Och frågan är om inte siandet blivit ännu svårare de senaste åren. Människor verkar inte längre att bete sig som prognosmakarna vill tro. Trådlöst bredband slog igenom snabbare än någon förutsagt, medan många av de tjänster telekomindustrin försöker ladda in i mobilen är lika stendöda nu som för tio år sedan. Skivindustrin är på väg att utplånas av den digitala tekniken; medan pocketboken mår bättre än någonsin. Vi säger att vi vill göra personliga uppoffringar för miljön, kör gärna bilen på etanol (så länge det är billigare än bensin), men skäms inte att flyga runt halva jordklotet för att semestra. Bara för att ta några exempel.
I en allt mer oförutsägbar värld, ser vi på Docere hur efterfrågan snabbt ökar på analysmetoder både klarar att hantera osäkerheter och mera säkra trender i omvärlden. Scenarioplanering är ett sådant verktyg.
Scenarioplanering är ett kraftfullt verktyg när man står inför stora potentiella förändringar eller osäkerheter i omvärlden Det kan handla om situationer där man själv vill bryta ny mark; till exempel genom att ge sig in på nya marknader eller in i nya affärer. Men det kan också handla om situationer där marknaden och omvärlden förändras. T.ex. när nya konkurrenter ”lurar i vassen”, eller när avregleringar, ny teknik, nya värderingar eller nya kundbeteenden är på väg att förändra spelreglerna.
Scenarioanalys har sina rötter i långtidsplaneringen, men i takt med att omvärlden blir mer komplex och svårförutsägbar har det blivit allt vanligare att arbeta med scenariometodik också för kortare tidshorisonter, tex som en del av den årliga affärs- eller verksamhetsplaneringen. Och det har också blivit allt vanligare att man använder ”Quick&Dirty”-scenarier som ett sätt att förbereda sig inför exempelvis en viktig förhandling.
Scenarioanalys är dessutom användbar när man har flera konkurrerande interna bilder av framtiden Här är själva processen lika viktig som resultatet. Genom att man arbetar med flera olika framtidsbilder kan olika synsätt brytas mot varandra utan att man behöver fastna i destruktiva diskussioner om vem som har rätt och fel.
LEIF JANSSON
Etiketter: finanskris, framtid, scenarioanalys
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida