Alla vet vi var du är!
Facebook som tidigare pratat om att de har full koll på vem, vad och när vi umgås med våra vänner har nu även lagt till var våra vänner befinner sig. Trenden geopositonering (som vi skrev om i inför 2010 års trender, 2010 i Backspegeln) är nu på väg att slå igenom även i Sverige. De tjänster som finns på marknaden, t ex Gowalla och FourSquare, har ännu inte riktigt slagit igenom i Sverige. Inom retail är det en tydlig trend, men få exempel. I och med att Facebook nu lanserar en tjänst till 500 miljoner användare påskyndas troligen ett bredare användande av geopositionering. Facebook går steget längre och testar även en tjänst där man kan (för)följa sina vänner för att vara säker på att inte missa något. Frågan är, vill vi att våra familjer, arbetsgivare och vänner alltid ska veta var vi befinner oss? Vi är nu på väg att på egen hand skapa ett övervakningssamhälle à la 1984. Än så länge lyser de större debatterna om riskerna med att exponera sitt privatliv med sin frånvaro. Kanske krävs det att någon råkar riktigt illa ut innan vi får en ordentlig debatt. Att man berättar för andra vad man gör och vart man är sker än så länge på högst frivillig basis. Men hur kommer konsumenterna att reagera om t ex försäkringsbolag skulle börja kräva att få veta dess saker. Tekniken finns där. Här ser vi en framtida efterfrågan för anonymiseringstjänster, (ett exempel är http://blockchalk.com/). Hittills har dessa mest efterfrågats av fildelare som vill dölja sina gråzons-överföringar, i framtiden kommer även den vanliga användaren att vilja ha denna möjlighet.
Vill du bli (för)följd eller bara är nyfiken kan du läsa mer på , http://blog.facebook.com/blog.php?post=418175202130.
JÖRGEN RAMNELÖV
Etiketter: Facebook, FourSquare, Gowalla, övervakning
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida