23 april 2008

Världens värdefullaste varumärken
Millward Brown Optimor gör en årlig global ranking av varumärken. Man använder 16 olika parametrar för att sätta ett värde på varumärkena. Om den typen rankingar kan man tycka mycket, men alldeles oavsett metodval är förändringarna från förra årets ranking intressanta och speglar flera tunga globala trender

Den tydligaste är att företag från de asiatiska tillväxtekonomierna nu kommer starkt. China Mobile har gått in på femte plats, mellan Coca Cola och IBM. Totalt finns nu fyra kinesiska bolag på topp 100 listan; de har tillsammans ökat sitt värde med 51%. Sju varumärken kommer från mogna asiatiska ekonomier (Japan, Korea och Hong Kong), men de växte bara 7% i värde och har nu ett samlat värde som är mindre än de fyra kinesiska.

Men det är inte enbart Kina, utan samtliga BRIC-länder (Brasil, Russia, India & China) som flyttar fram sina positioner. Mobiloperatören MTS är det första ryska varumärke som kommit in på topp 100-listan (plats 89). Millward Brown Optimor ger rådet att i framtiden hålla koll på ryska Lukoil, Beeline, och Baltika, indiska ICICI samt brasilianska Brahma, Petrobras och Bradesco

En annan tydlig trend är IT- och telekomföretagens starka ställning. Google toppar listan. Microsoft, China Mobile, IBM, Apple och Nokia ligger också bland de tio främsta. Totalt hör 28 av bolagen på Topp 100 listan till IT och telekomsektorn. Men det är å andra sidan en sektor där förändringarna kan komma blixtsnabbt; det är trots allt mindre än ett decennium sedan den stora IT-kraschen
.
Leif Jansson

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida