Apropå Carl Bildts mediastrategi...
Carl Bildt har startat en ny blogg - denna gång på svenska - kallad "Alla dessa dagar".
Utan egentlig marknadsföring säger sig Bildt sig ha haft25.000 unika besökare redan första veckan, dvs 1/3 av vad en mellanstor tidning som Östgötacorren har under en vecka...
Som gammal journalist och informationschef tycker jag onekligen att Bildts hantering av media är intressant. Bildt följer inte de normala spelreglerna, dvs att kommunicera via medier, anpassa sig till medias agenda, inta en ödmjuk "underdog" position i förhållande till journalister och göra en "pudel" när media så kräver.
Istället försöker han ta initiativet, läxar glatt upp media och försöker genom på olika sätt gå förbi dem och bygga en personlig relation direkt med väljarna. Inte oväntat innehåller bloggen åtskilliga små ironiska slängar mot media som tex "För de som är intresserade av sådant kan meddelas att vi kommer att åka med ett av regeringsflygplanen från Skavsta-flygplatsen vid Nyköping. Skandal?"
Här spelar Bildt onekligen ett högt spel. Han är definitivt en early adopter när det gäller att använda nätets möjligheter för att komma runt media, men det kan inte uteslutas att han faller på eget grepp.
Att utvecklingen mot ett allt mer interaktivt nät successivt urholkar medias makt är jag emellertid övertygad om. Den politiska makt media har idag bygger på att all information måste filtreras genom en handfull journalister som hela tiden springer på samma stories och vinklar dem på samma sätt. För makthavare har det bara varit att gilla läget - och att hyra in PR -Konsulter som så gott det gott försökt påverka detta mäktiga mellanled. Men i takt med att vi får fler direktkanaler mellan politiker och väljare så minskar mellanledets makt. På samma sätt utmanas traditionell reklam när företagsledare får fler möjligheter att tala direkt till - och lyssna direkt på - sina kunder.
Leif Jansson
Utan egentlig marknadsföring säger sig Bildt sig ha haft25.000 unika besökare redan första veckan, dvs 1/3 av vad en mellanstor tidning som Östgötacorren har under en vecka...
Som gammal journalist och informationschef tycker jag onekligen att Bildts hantering av media är intressant. Bildt följer inte de normala spelreglerna, dvs att kommunicera via medier, anpassa sig till medias agenda, inta en ödmjuk "underdog" position i förhållande till journalister och göra en "pudel" när media så kräver.
Istället försöker han ta initiativet, läxar glatt upp media och försöker genom på olika sätt gå förbi dem och bygga en personlig relation direkt med väljarna. Inte oväntat innehåller bloggen åtskilliga små ironiska slängar mot media som tex "För de som är intresserade av sådant kan meddelas att vi kommer att åka med ett av regeringsflygplanen från Skavsta-flygplatsen vid Nyköping. Skandal?"
Här spelar Bildt onekligen ett högt spel. Han är definitivt en early adopter när det gäller att använda nätets möjligheter för att komma runt media, men det kan inte uteslutas att han faller på eget grepp.
Att utvecklingen mot ett allt mer interaktivt nät successivt urholkar medias makt är jag emellertid övertygad om. Den politiska makt media har idag bygger på att all information måste filtreras genom en handfull journalister som hela tiden springer på samma stories och vinklar dem på samma sätt. För makthavare har det bara varit att gilla läget - och att hyra in PR -Konsulter som så gott det gott försökt påverka detta mäktiga mellanled. Men i takt med att vi får fler direktkanaler mellan politiker och väljare så minskar mellanledets makt. På samma sätt utmanas traditionell reklam när företagsledare får fler möjligheter att tala direkt till - och lyssna direkt på - sina kunder.
Leif Jansson
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida