{$left_container}

13 augusti 2010

Augmented Reality del 1 Musikfestivaler


Vi pratade under 2009 om Virtureality, en ordlek om hur vår virtuella verklighet blandades med vår fysiska verklighet. Tekniken kom att kallas Augmented Reality eller på svenska "förstärkt verklighet". Under 2010 har flera konkreta exempel på Augmented Reality lanserats. Vad är då Augmented Reality? Förenklat är det en beskrivande term för realtidsapplikationer som blandar information från en användares fysiska omgivning med information från en mjukvaruapplikation.

Under hösten 2009 funderade jag mycket över min tidigare hemmaplan, musikbranschen. Hur skulle de kunna använda Augmented Reality? För bara två år sedan konstaterade jag torrt att trots att alla stora telekomföretag sponsrade de flesta musikfestivalerna i Sverige och att samtliga besökare höll en mobiltelefon i handen så fanns där ingen mobil realtidsinformation. Förvånanden! Därför blir jag mer än glad när jag ser att sommarens festivaluppställningar börjar använda mobiltelefonerna för att guida och hjälpa besökarna att maximera sina festivalupplevelser. Min personliga favoritfestival, Way Out West i Göteborg, pågår under skrivande stund och använder en ny app som hjälper fansen med uppdaterade spelscheman, information om artister, kopplingar till Facebook och Twitter, kartor och mycket mer. Genom att försöka förstå huvudsakligen besökarnas beteende på plats samt behov har Luger tillsammans med Telia i detta fall lyckats skräddarsy en app för festivalens besökare. Och den stannar inte bara vid festivalinformation utan även hur den som besöker Göteborg köper SMS biljett på Göteborgs lokaltrafik, köbildningar och mer.

Orange i Storbritannien utmanade twittrande festivalbesökare att ge förslag på hur en festival applikation ska se ut i framtiden. Responsen var över deras förväntan och listan på förslag växer fortfarande. Mycket handlar om praktiska bestyr som lokalisering av toaletter och sina vänners tält samt använda augmented reality till att se vem som står på scen nu i realtid och pilar i realtidsbilder till de scener de vill gå till. Andra mer futuristiska användningsområden med augmented reality är förslag om att ta med spelningar in i tälten när du är för trött på att trängas eller vara med i spelningen på scen i realtid och visa på YouTube. Verkar det kryptiskt?

Konkret exempel på användning av Augmented Reality kan hämtas från Louisanas musikfestival, Voodoo Experience.  De lät besökarna använda tekniken för att i realtid peka ut vilka som spelar, pilar mot scener, informationskyltar mm genom att besökaren riktar sin mobiltelefon mot aktuell plats. Se en demo på denna länk http://vimeo.com/6798742.

Tekniken är i sin linda och jag kommer med ett antal blogginlägg om augmented reality försöka se hur olika branschers användande av tekniken kan inspirera över gränserna.  I nästa blogg om Augmented Reality handlar det om shopping.

DIANA UPPMAN

Etiketter: , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida