The Decline and Fall of the British Car Industry
I slutet av 1700-talet skrev den brittiske historikern och parlamentsledamoten Edward Gibbon sin klassiker "The Decline and Fall of the Roman Empire". Om hade han levt idag kanske en mera passande titel kunde varit "The Decline and Fall of the British Empire - and the British Car Industry". För av det en gång så mäktiga brittiska imperiet finns bara enstaka spillror kvar av. Och den brittiska bilindustrin, med anrika varumärken som Rolls Royce, Bentley, Aston Martin, Jaguar och Land Rover, är så länge utsåld. Och för att strö ytterligare strö salt i såren är det i ökad utsträckning de gamla kolonierna som står för uppköpen.
Första uppköpsvågen kom i slutet av förra seklet. Tyska BMW köpte Rover, Land Rover och Rolls Royce, medan likaledes tyska Volkswagen köpte Bentley. Något som måste ha svidit i hjärtat på varje sann brittisk patriot. Ford tog hand om Jaguar, Aston Martin och köpte Land Rover från BMW.
Men de senaste åren har nya köpare dykt upp. Rover köptes av Shanghai Automotive Industry Corporation (som dock förlorade varumärket till Ford), med Aston Martin köptes av ett konsortium med två Dubai-fonder i botten. Och idag blev det klart att indiska Tata Motors köper Jaguar och Land Rover för 2,3 miljarder dollar. Det blir inte bättre av att Tata-koncernen redan har köpt Tetley Tea, och brittiskholländska Corus steel. Medan likaledes indiska UB group förra året köpte det skotska whisky-destilleriet Whyte & Mackay. Det är inte utan att man frestas att stämma in i Anders Fugelstads 70-tals visa: "Ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar är slut".
En sanning som fortfarande håller är dock att det inte går att leva på gamla stolta varumärken och traditioner. Den som inte förnyar sig - i såväl erbjudandet till kund som i sina interna processer - riskerar snabbt att bli en uppköpskandidat. Det är en läxa den brittiska bilindustrin har lärt sig "the hard way", och som kanske den amerikanska bilindustrin är på väg att börja lära sig. 2007 blev ju faktiskt året då Toyota gick om General Motors och blev världens största biltillverkare. Och det är förmodligen bara början. Bakom de japanska biltillverkarna står en lång rad koreanska, kinesiska och indiska tillverkare som hungrigt väntar på att få kasta sig över den globala bilmarknaden. Så frågan är vem som äger GM, Ford och Chrysler om tio år?Om de nu överhuvudtaget finns kvar.
Leif Jansson
I slutet av 1700-talet skrev den brittiske historikern och parlamentsledamoten Edward Gibbon sin klassiker "The Decline and Fall of the Roman Empire". Om hade han levt idag kanske en mera passande titel kunde varit "The Decline and Fall of the British Empire - and the British Car Industry". För av det en gång så mäktiga brittiska imperiet finns bara enstaka spillror kvar av. Och den brittiska bilindustrin, med anrika varumärken som Rolls Royce, Bentley, Aston Martin, Jaguar och Land Rover, är så länge utsåld. Och för att strö ytterligare strö salt i såren är det i ökad utsträckning de gamla kolonierna som står för uppköpen.
Första uppköpsvågen kom i slutet av förra seklet. Tyska BMW köpte Rover, Land Rover och Rolls Royce, medan likaledes tyska Volkswagen köpte Bentley. Något som måste ha svidit i hjärtat på varje sann brittisk patriot. Ford tog hand om Jaguar, Aston Martin och köpte Land Rover från BMW.
Men de senaste åren har nya köpare dykt upp. Rover köptes av Shanghai Automotive Industry Corporation (som dock förlorade varumärket till Ford), med Aston Martin köptes av ett konsortium med två Dubai-fonder i botten. Och idag blev det klart att indiska Tata Motors köper Jaguar och Land Rover för 2,3 miljarder dollar. Det blir inte bättre av att Tata-koncernen redan har köpt Tetley Tea, och brittiskholländska Corus steel. Medan likaledes indiska UB group förra året köpte det skotska whisky-destilleriet Whyte & Mackay. Det är inte utan att man frestas att stämma in i Anders Fugelstads 70-tals visa: "Ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar är slut".
En sanning som fortfarande håller är dock att det inte går att leva på gamla stolta varumärken och traditioner. Den som inte förnyar sig - i såväl erbjudandet till kund som i sina interna processer - riskerar snabbt att bli en uppköpskandidat. Det är en läxa den brittiska bilindustrin har lärt sig "the hard way", och som kanske den amerikanska bilindustrin är på väg att börja lära sig. 2007 blev ju faktiskt året då Toyota gick om General Motors och blev världens största biltillverkare. Och det är förmodligen bara början. Bakom de japanska biltillverkarna står en lång rad koreanska, kinesiska och indiska tillverkare som hungrigt väntar på att få kasta sig över den globala bilmarknaden. Så frågan är vem som äger GM, Ford och Chrysler om tio år?Om de nu överhuvudtaget finns kvar.
Leif Jansson
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida