{$left_container}

22 februari 2010

Efterlysning: QR kod i Sverige


Ibland undrar jag varför det tar sådan tid innan vissa nyheter når Sverige. Till exempel QR koden. SAS använder den för sina biljetter, men annars får man leta under stock och sten efter den. Varför har vi inte mobila biljetter med enkla QR koder för konserter, operor, teatrar eller i till exempel kollektivtrafiken. Varför måste vi fortfarande hålla reda på lappar med rabatter eller en rad av kundkort av olika slag? Eller sms-meddelande om rabatter som är svåra att hitta tillbaka till när de ska användas. Egentligen är det inte QR i sig som är intressant utan hur vi kan använda den för att förenkla för kunder. Vad är då en QR kod? QR kod är en tvådimensionell kod som kan fotograferas med din mobiltelefon och leda dig vidare till länkar och aktuell information från avsändaren. Den har funnits sedan 1990-talets slut, men inte fått ett större genomslag förrän nu då vi har fått bättre mobiltelefoner. Men var finns de i Sverige? Och har vi några andra alternativa QR koder?

Ser vi till svenska konserter är en trolig orsak att vi har stora, närmast oligopolliknande företag som Ticnet och Live Nation, som fram till idag saknat konkurrens och inte ser sig tvingade att utveckla produkter för sina kunder. Nu börjar det förändras så kanske kan vi få se någon form av mobila biljetter där om något år. Att de finns råder ingen tvekan om då Ticnets huvudägare Ticketmaster har testat mobila biljetter med framgång.

Övrigt i resande verkar vi ha fastnat i e-biljett eller sms-biljett som den hetaste nyheten. Ofta förenklar inte dessa biljetter då vi ändå måste komma ihåg att skriva ut dem eller skrolla i våra meddelandeflik på telefonen för att få fram rätt meddelande bland alla andra sms. Måste glädjande medge något undantag. SAS har enkla mobila biljetter och om den resande inte har något större bagage att checka har tiden att ta sig från avgångsterminal till gate minskat avsevärt. Personlig erfarenhet tog det enbart 15 minuter vilket är en sänkning med närmare 30 minuter till 1,5 timmar.

Internationellt har QR koden ofta använts i samband med marknadsföring då koden lätt kopplas till mobila sajter. Google Maps har skapat "favorite placec" där de utvalda kan sätta upp QR kod på skyltfönster eller dörrar. Förbipasserande kan scanna koden med sina telefoner och få tillgång till information och recensioner till stället. Det går också att lätt skicka till vänner och dela platsens lokalitet och recensioner.

I Japan, landet som alltid går lite längre, så skapas de söta saker i sina QR koder för att ytterligare locka till användning. Här samsas små roliga figurer och symboler med kodernas knackiga, pixlade utseende. Du kan även trycka eller brodersy dina eller ditt företags QR koder och placera dem på jackor, byxor, ryggsäckar eller annat som sedan kan scannas ned till en sajt via mobiltelefonen. Där kan du sedan visa kunden eller potentiella besökare dina bloggar, twittrar, videos eller information. Företaget P8tch (www.p8t.ch) broderar upp dessa. Företag skulle kunna använda dem på kläder för att snabbt låta andra hitta var aktuellt plagg skulle kunna finnas eller rolig information att dela ut från sina anställdas kläder.

Ett sofististikerat marknadsföringsexempel är holländska 94wines ( http://www.94wines.com/). De avdramatiserar namnen på vinerna samt den ångest som kan uppstå när det är dags att välja vilket vin det är dags att köpa. Istället gör 94wines det lättare för köparna att hitta viner som passar dem. De har till exempel ett WineID som genom ett antal frågor guidar köparen till specifika vinegenskaper. Dessa kan sedan lätt delas till vänner. Flaskorna är sedan nummer och färgkodade. Du kan skräddarsy meddelande på flaskorna genom en QR kod i botten, som du lätt fyller med meddelande, video eller bilder. Rolig present för nära och kära.

De finns de som älskar QR koden och inspireras av dem i arkitektur. I Dubai planeras ett hotell, uppfört som en stor QR kod under projektet Code Unique. Bakom projektet står Söhne och Partner. I Japan har Adidas släpps en kampanj i samband med OS i Sydafrika där japanerna via QR koder kan skicka hälsningar till teamet som ska åka och tävla. Det här är bara några få exempel bland tusen och åter tusentals exempel på användning av koden. Möjligheterna med en QR kod är stora så härmed efterlyser jag QR koden - var finns du i Sveriges framtid?

DIANA UPPMAN

Etiketter: , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida