{$left_container}

13 oktober 2009

Framtidens varumärken - sweet spot

Länge har tanken kring den rationella ekonomiska människan utgjort en form av grund för ekonomiskt tänkande och därmed även för beslutsfattare. Bilden av den rationella människan är en person som agerar rationellt utefter tillgången på information och drivkraften är självbevarelse och även jakten på rikedom. För att fånga Homo Economicus intresse så lyfter man fram en produkts eller en tjänsts funktionalitet. Men vad händer när många produkter och tjänster levererar samma funktionalitet? Det vi ser nu är en anonymisering av produkter och tjänster, ökande priskrig och krympande marginaler. Detta är huvudsakligen en följd av tekniska framsteg och en ökad produktivitet där globaliseringen förvärrar situationen. Varumärken överlag blir allt mer lika varandra inom det större produkt- och tjänstekategorierna, något som bidrar till att konsumenterna i ökande utsträckning väljer varor och tjänster efter priser. Det är inte givet att man är trogen ett varumärke om något annat är billigare.


Hur skall du då få framtidens konsumenter att välja just dig?
Fokus måste flyttas från att förmedla ett mätbart värde till att förmedla ett emotionelltvärde. Det är genom varumärket och det värde varumärket står för som konsumenten förmedlar en bild av sig själv. Det kommer således att vara kunden som bygger varumärket och marknadsförarens arbete blir att skapa förutsättningarna för att varumärket skall växa fram i kundens tankar. För att göra det måste vi förstå kunden och hitta dennes sweet spot. Kundens sweet spot är den bild av sig själv som kunden vill förmedla, det vill säga dennes individuella preferenser. Dessa utgörs utav kundens värderingar, intressen och drömmar men också utav dennes ägodelar och tillhörigheter. Om varumärket blir en del av kundens ägodelar, det vill säga att varumärket ger ett uttryck för kundens personlighet så har det skapats en stark relation mellan varumärke och kund.

ANNA KORSVIK

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida