Klimat, shopping och kompensation
Det är mars månad och kung Bore tycks vägra ge upp greppet om oss. De få stunder solen ändå väljer att titta fram så växer shoppinglusten till liv hos många. Efter en shoppingtur på nätet så slår det mig att fler och fler "gröna" sätt att shoppa på dyker upp hela tiden. Ekologisk eller organisk odlad bomull i kläderna har funnits ett tag, mer och mer av kosmetikan och skönhetsprodukterna blir ekologisk och organisk. I mars lanserar Lindex modeplagget leggings tillverkade av 90 procent återvunnen polyamid. Det är en ny produktionsmetod som gör att garnleverantören kan ta hand som spill på ett bättre och mer miljövänligt sätt.
Vintage och secondhand trenden tycks också hålla i sig och i tider när vi tänker på miljön. Nu har även Lånegarderoben slagit upp portarna på Ekoteket (Kulturhuset, Stockholm). Det är ett event med syfte att skapa en plattform där fler människor kan ta del av samma klädesplagg. Du lånar eller hyr plaggen istället för att köpa, precis som på ett bibliotek.
69 procent av svenskarna föredrar att köpa varor från företag som arbetar med att begränsa klimatförändringen och 81 procent kan betala 5 procent extra för dessa varor (enligt undersökning från Naturvårdsverket). Nu ska vi se försiktigt på desa siffror. Statusladdade frågor har en tendens att få aningen mer positiva svar och då finns det en risk för att företag drar detta alltför lång. Vi ser en tendens till att miljöinitiativ hamnar på kundens nota.
ANNA KORSVIK
Etiketter: klimat, konsumentbeteende, lånegarderoben, svenskar syn på miljö
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida