Innehållssamarbete attraherar kunder
Teleoperatörerna börjar nu inse att det är mer lönsamt att samarbeta med starka varumärken än att ta fram egna lösningar. De får dela med sig av intäkterna till samarbetsföretagen men i gengäld så växer intäktsvolymerna då fler kunder strömmar till. Operatörerna undviker dessutom risken med kostsamma produktutvecklingar som ej tas emot väl på marknaden.
Bättre då att satsa på lösningar som bevisligen fungerar.
Det mest kända exemplet är MSN Messenger som numera erjuds av de flesta operatörerna. En del operatörer erbjuder idag denna tjänst gratis sedan de betraktar den som ett sätt att locka till sig nya abonnenter snarare än att tjäna pengar direkt på tjänsten. 3 är den operatör i Sverige som har satsat hårdast på denna strategi och har inlett samarbeten med bl.a. Google, Yahoo, Skype, MSN Messenger med sitt nya fastprisabonnemang för data (X-series). Samarbetet med Skype är extra intressant sedan abonnenterna troligtivs föredrar Skype-möjligheten då de skall ringa internationella samtal till fasta telefoner och till andra Skype-användare. Ett annat exempel är Vodafone UK som samarbetar med YouTube, MySpace, eBay, Google maps, Yahoo och MSN Messenger.
Det mest intressanta med det allt intensivare samarbetet mellan företag är att man betraktar andras varumärken/produkter/tjänster främst som ett sätt att locka till sig kunder och att man inte nödvändigtvis måste tjäna pengar direkt på den vara/tjänst som tillhandahålls av det företag man samarbetar med.
Liknande exempel finns i de flesta branscher: hotell och restauranger erbjuder trådlös access, träningslokaler erbjuder barnvakter och klädbutiker erbjuder kaffeservering.
Hur kan ditt företag attrahera fler kunder med hjälp av samarbeten?
Gustav Gorecki
Bättre då att satsa på lösningar som bevisligen fungerar.
Det mest kända exemplet är MSN Messenger som numera erjuds av de flesta operatörerna. En del operatörer erbjuder idag denna tjänst gratis sedan de betraktar den som ett sätt att locka till sig nya abonnenter snarare än att tjäna pengar direkt på tjänsten. 3 är den operatör i Sverige som har satsat hårdast på denna strategi och har inlett samarbeten med bl.a. Google, Yahoo, Skype, MSN Messenger med sitt nya fastprisabonnemang för data (X-series). Samarbetet med Skype är extra intressant sedan abonnenterna troligtivs föredrar Skype-möjligheten då de skall ringa internationella samtal till fasta telefoner och till andra Skype-användare. Ett annat exempel är Vodafone UK som samarbetar med YouTube, MySpace, eBay, Google maps, Yahoo och MSN Messenger.
Det mest intressanta med det allt intensivare samarbetet mellan företag är att man betraktar andras varumärken/produkter/tjänster främst som ett sätt att locka till sig kunder och att man inte nödvändigtvis måste tjäna pengar direkt på den vara/tjänst som tillhandahålls av det företag man samarbetar med.
Liknande exempel finns i de flesta branscher: hotell och restauranger erbjuder trådlös access, träningslokaler erbjuder barnvakter och klädbutiker erbjuder kaffeservering.
Hur kan ditt företag attrahera fler kunder med hjälp av samarbeten?
Gustav Gorecki
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida