{$left_container}

15 mars 2007

Posten borde öka sin service istället för att dra ned på den

Postens service till privatpersoner kommer att försämras inom en snar framtid. Flerbostadshus måste installera postlådor i entrén (senast 2011) och kommer således inte att få posten levererad ända fram till lägenheterna. Andra åtgärder som diskuteras är att leverera posten senare på dagen (kl 16 istället för kl 13) samt att reducera frekvensen av postutdelandet (ej varje vardag).

Dessa är kostnadsreducerande åtgärder som Posten anser sig vara tvungna att genomföra p.g.a. en minskad postvolym. Lösningen på problemet med en lägre postvolym blir således en försämrad service.

Posten innehar ett viktigt samhällsuppdrag där de snarare borde eftersträva bästa möjliga service framför högsta möjliga vinst. Och glöm inte bort de kundgrupper, framförallt äldre, som inte använder e-post i samma utsträckning. Höjdpunkten under en pensionärs vardag kan faktiskt vara postleveransen.

I en tid där e-post utgör ett substitut och möjliggör leverans på ett par sekunder så kanske det vore bättre att förbättra servicen och därigenom öka volymen/intäkterna?

Gustav Gorecki

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida