{$left_container}

2 april 2007

Klimatfrågor - nya hypen

Att miljöfrågor (särskilt då klimatfrågor) ligger högst upp på mångas agenda har väl inte undgått någon och det är förstås i sig en mycket positiv utveckling. Det finns förstås skäl att anta att frågan inte tagits på tillräckligt stort avtal hittills och att den kommer att behöva tas på betydligt större avtal framöver, om vi inte ska få stora problem.

Men det är ändå lätt att fascineras över företags kreativitet när det gäller att utnyttja miljöfrågans nyvunna prioritet. Picsearch.se låter t ex meddela att man nu lanserat världens första koldioxidfria sökmotor... Och här finns det möjlighet att köpa miljövänligt papper, gjort av elefantbajs (!).

Det är inte utan att man förstår att det myntats ett nytt uttryck på engelska, climate porn.

Min förhoppning är självklart att frågan fortsätter att tas på det allvar den förtjänar - men som vid all hype krävs förstås en viss sanering kring vilka affärsidéer som är vettiga och inte...

Henrik Sköld

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida