ICA-Stig fixar försäljningen
Försäljningsmässigt går det bra för ICA, köttfärsskandalen till trots. Visserligen uppger mer än hälften av nättidningen E24:s läsare att de inte längre köper köttfärs på Ica. Men likväl ökade ICA sin totalförsäljning i december med 5 procent till 7,9 miljarder kronor. På jämförbara butiker i andra kedjor ökade försäljningen "bara" med 3,4 procent.
Det är inte första gången vi glömmer ett matlarm lika snabbt som det kommer. Akrylamidlarmet fick visserligen chipsförsäljningen att halveras, men idag köper vi mer chips än någonsin. Och när det visade sig att kaffe för de flesta var den största akrylamidkällan, ja då valde vi att slå dövörat till. Kycklingförsäljningen fick sig en knäck när fågelinfluensan var medial "skräckis", men vem bryr sig längre. Inte heller larmet om bensen i Fanta och Jaffa, satte några långvariga spår. Och hur många kollar om det finns transfett i innehållsförteckningen – trots att transfett dokumenterat ökar risken för hjärtproblem och förbjöds i Danmark redan 2004. Minnet är kort.
En slutsats man kan dra är att medialarm och mediadrev allt mer blivit ett tomt spel för gallerierna. En och annan matvara, handlare, statsekreterare och minister förs fram till den mediala tribunalen och befinns skyldiga, javisst. Men på det hela taget går det verkliga livet vidare som inget hade hänt. Efter att vi alla har fått något att vederbörligen uppröras över på kaffepausen.
En annan reflektion är att det verkliga livet och det påhittade livet - fakta och fiktion --allt mer flyter samman. För det var ju faktiskt inte bara ICA:s verklige VD, Kenneth Bengtsson, som klev ut i stråkastarljuset för att publikt hantera krisen. In på arenan trädde istället Hans Mosesson - i rollen som ICA-Stig. Och gjorde det dessutom med stor bravur. Reklamfilmen kan du se nedan.
Sammanblandningen mellan den verkliga och påhittade världen är faktiskt så stor att SVT i höstas tvingades stoppa Hans Mosessons tänkta medverkan i På Spåret. Det skulle bli för mycket reklam för ICA, eftersom han var så intimt förknippad med ICA-Stig.
Så frågan är om inte fler företag och organisationer borde skaffa sig starka fiktiva karaktär som kan hantera mediekriserna. Kanske lika bra att Fredrik Reinfelt försöker köpa över ICA-Stig till det blå laget direkt. Kompletterad med Carl Bildts avatar kanske det skulle kunna bli ett vinnande koncept...
Leif Jansson
Det är inte första gången vi glömmer ett matlarm lika snabbt som det kommer. Akrylamidlarmet fick visserligen chipsförsäljningen att halveras, men idag köper vi mer chips än någonsin. Och när det visade sig att kaffe för de flesta var den största akrylamidkällan, ja då valde vi att slå dövörat till. Kycklingförsäljningen fick sig en knäck när fågelinfluensan var medial "skräckis", men vem bryr sig längre. Inte heller larmet om bensen i Fanta och Jaffa, satte några långvariga spår. Och hur många kollar om det finns transfett i innehållsförteckningen – trots att transfett dokumenterat ökar risken för hjärtproblem och förbjöds i Danmark redan 2004. Minnet är kort.
En slutsats man kan dra är att medialarm och mediadrev allt mer blivit ett tomt spel för gallerierna. En och annan matvara, handlare, statsekreterare och minister förs fram till den mediala tribunalen och befinns skyldiga, javisst. Men på det hela taget går det verkliga livet vidare som inget hade hänt. Efter att vi alla har fått något att vederbörligen uppröras över på kaffepausen.
En annan reflektion är att det verkliga livet och det påhittade livet - fakta och fiktion --allt mer flyter samman. För det var ju faktiskt inte bara ICA:s verklige VD, Kenneth Bengtsson, som klev ut i stråkastarljuset för att publikt hantera krisen. In på arenan trädde istället Hans Mosesson - i rollen som ICA-Stig. Och gjorde det dessutom med stor bravur. Reklamfilmen kan du se nedan.
Sammanblandningen mellan den verkliga och påhittade världen är faktiskt så stor att SVT i höstas tvingades stoppa Hans Mosessons tänkta medverkan i På Spåret. Det skulle bli för mycket reklam för ICA, eftersom han var så intimt förknippad med ICA-Stig.
Så frågan är om inte fler företag och organisationer borde skaffa sig starka fiktiva karaktär som kan hantera mediekriserna. Kanske lika bra att Fredrik Reinfelt försöker köpa över ICA-Stig till det blå laget direkt. Kompletterad med Carl Bildts avatar kanske det skulle kunna bli ett vinnande koncept...
Leif Jansson
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida