{$left_container}

5 februari 2008

Gott nytt kinesiskt shoppingår!

Den sjunde februari firas Kinesiska nyåret. Kanske ingen stor köpfest i Sverige, men man behöver inte gå längre än till Storbritannien för att hitta livsmedelskedjor som aktivt marknadsför varor till kinesiska nyårsfirare. Ett exempel är ASDA (WalMarts engelska dotterbolag) som tom. lyckas profilera Uncle Bens ris som en produkt lämpad för att fira det kinesiska nyåret. I ärlighetens namn ska sägas att man också erbjuder en rad betydligt mera genuina kinesiska specialiteter.


Det är bara ett av många tecken som visar att etnisk, eller mångkulturell, handel håller på att växa sig stark -
också inom de stora detaljhandelskedjorna. ASDA:s brittiska konkurrent Tesco, har bland annat riktat in sig på polacker. Tesco har tagit fram ett sortiment på 150 olika polska varor som man nu säljer i 370 av sina butiker. Ett skäl till satsningen är att det numera arbetar 1,2 miljoner polacker i Storbritannien, ett annat att Tesco aggressivt byggt upp en stark närvaro i Polen. Det nätverk av leverantörer som Tesco har knutit till sina polska butiker, kan man också använda för att förse sina engelska butiker med polska varor.

I Sverige har det inte gått lika snabbt, men mycket tyder på att den muslimska fastemånaden Ramadan - med den avslutande glädjefesten Eid al-Fitr - får sitt stora genombrott i svenska butiker i höst. Willys var tidigt ute. Willys ökade försäljningen ur sitt globala sortiment från 7,7 miljoner kronor under Ramandan 2006 till 10 miljoner 2007. 2007 års storsäljare, med 46.000 sålda förpackningar, blev färska dadlar. Coop noterar också stigande Ramadansiffror. Försäljningen ökade från 2 miljoner kronor 2006 till 5 miljoner kronor 2007.

För den som vill införa "nya" traditioner och köpfester har Svensk Handel tillsammans med Mångkulturellt Centrum tagit fram en "Mångkulturell almanacka" med alla stora högtider som firas i Sverige. Där finns datum för både nya helger som Ramadan, Sjusovardagen och det kinesiska nyåret och svenska klassiker som midsommar och surströmmingspremiären.

Det bästa av allt är, om man får tro Meta Troell som ansvarar för almanackan på Svensk Handel, är att det finns möjlighet att fira 25 olika nyår under året. Vilket innebär att man bara behöver hålla sina nyårslöften i medeltal två veckor, sedan får man en ny chans. Något som onekligen känns som en befrielse för alla oss med goda förutsatser men dålig uthållighet.

Leif Jansson

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida