{$left_container}

2 februari 2009

Google, flygindustrin och bilindustrin har något gemensamt……




Måste säga att det är med stor förvåning.... och jag vet, det borde inte vara så, men konstaterar att jag överraskades av fysikern Alex Wissner-Gross bomb häromdagen. Hans bomb: Det är googlandet, inte flyget eller bilen, som är den verkliga miljöboven. Varje sökning på Google orsakar, enligt Wissner-Gross, 7 gram koldioxidutsläpp på grund av den energi företagens datacentraler gör av med. Två sökningar skulle därmed motsvara energiåtgången att koka en kanna te, grovt förenklat. I relationen att det sker tvåhundra miljoner sökningar varje dag på Google så börjar vi komma upp i större siffror. Ser vi till IT sektorn i sin helhet ger den samma svarta energiavtryck som flygindustrin, enligt Alex Wissner-Gross. Vad som ger mest avtryck är de komplicerade sökvägarna en sökning tar. Om ni söker på exempelvis carbon footprint så kan sökningen vandra iväg över hela världen för att leta bästa och snabbaste svaret, via en eller flera servrar.
Jag måste erkänna mig lite förvånad, men vi ska absolut reflektera över det. Det jag undrar över är: Vi pratar till exempel om att boende tar 40 % av energiåtgången i samhället, men genererar 7 % CO2 avtryck. Bilen står för ca 70 % av CO2 avtrycken. Hur kan man jämföra bränslen från bland annat flyg och bil med exempelvis grön energi i våra nät? Är detta medräknat i studien. Jag gjorde hela 4 sökningar för att få svar (nu vet jag inte vad vardera träff genererar för CO2 avtryck), men mer vågar jag inte gräva i frågan. Det intressanta med nyheten, förutom som en viktig reflektion på vad vi gör dagligen, är att vi pratat om bilindustrins och flygindustrins kraftiga nedgång och ibland starka ord som deras död. Vad kommer hända med alla 2.0 och 3.0 visioner nu? Och hela det kommunikativa samhället som bär de flesta av våra värderingar och beteenden idag. Jag måste nog söka vidare för att får svar hur mätningen av varje googlesökning sker…..Om någon vet mer, snälla maila mig eller tyck till nedan. Jag tror vi kommer få betydligt fler diskussioner i denna fråga.
Diana Uppman

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida