{$left_container}

2 februari 2009

Konsumtion för Tusen och en natt



De flesta har nog sett Tele 2 reklamen med den unge affärsmannen som gör affärer i USA, där många företag tillämpar Casual Friday’s och i Japan där omslaget på paketet är viktigare än innehållet. Det handlar om att göra affärer men också om kulturmöten eller om det vill sig illa kulturkrockar. Det största kulturmötet, förhoppningsvis inte kulturkrocken, som vi kommer att få följa den närmsta tiden USA:s president Barack Obama som sträcker ut sin öppna hand till Iran, bara en sådan sak som att skaka hand är inte alltid en självklarhet inom den muslimska kulturen, vilket väckt debatt med tv- serien Halal Tv. I The Economist illustreras detta möte med en Obama med utsträckt hand och Mahmoud Ahmadinejad blir varnad för att den store satan sträcker ut sin klo för att gripa tag om de Iranska ledarnas halsar…Även om vi gärna förundras och drar historier över andra kulturer exempelvis Rysslands vodka drickande till lunch så är det få kulturer och världsdelar som blivit så mystifierade som Mellanöstern. Många av våra föreställningar om Mellanöstern härstammar från Tusen och en Natt. Men varför skall vi lägga energi på att förstå denna region och kultur? Några orsaker är; Mellanöstern är världens största oljeproducent, här finns oroshärdar med flertalet globala aktörer. De konflikter som utspelar sig i regionen får konsekvenser globalt bland annat genom globala migrationsströmmar. Fler turister kommer att lockas till Egyptens dykvatten och Dubais lyxshopping.Det handlar om förståelse, en förståelse som kan skapa framtidens affärer, exempelvis har svenska handlare nu så smått börjat få upp ögonen för Ramadan. Svensk handel räknade 2008 med ökad omsättning på runt en miljard kronor under Ramadan. Men ännu har svenska butiker inte insett att Ramadans avslutning eid al- fitr innebär mycket mer än dadlar, det skulle kunna vara samma köpfest som kring julen. Under Ramadan utsmyckas hemmen, barnen får leksaker och vuxna köper gärna nya kläder för att vara fina inför släkt och vänner. Men riktad reklam, extra erbjudanden skulle fler kunna lockas till butikerna. Men det handlar om mer än så, alla konsumenter vill bli sedda och det talas allt mer om service, helhets erbjudanden och kundfokus ändå glöms en kundgrupp som direkt omfattar nära 500 000 människor som gärna konsumerar och gör affärer bort.

Anna Korsvik

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida